Gruppearbejde

Gruppen består af:

Mette Latter Bourbon
Mia Berg Nielsen
Cathrine Greve
Kathrine Bomholt
Jeannette Lahn Busk

Brainstorm  

Noter:

Eksempler fra naturen:
  • Svampe/bær/brænd ælder
  • Grene/buske
  • Affald
  • Sø/vandhul/fisk

- Det skal udføres som skattejagt, hvor børnene skal løse et problem, som trolden kommer udfor, før man kommer videre til næste opgave. Børnene skal selv være med til at designe historien, eksempel ved at tage billede af skoven som vil blive baggrunden af historien.





Opgave stillet på klassen 





Vi har fået til opgave at lave et lille oplæg til en anden gruppe fra klassen. Oplægget skulle være noget brugbart i forhold til gruppens eget samskabels projektet. Dette er resultatet af  vores oplæg til gruppe 2



Dette er så den video Gruppe 5 havde lavet til os, efter opgaven blevet stille på klassen. 




Dette er vores svar til gruppe 5, efter deres egen video til os.



Opgave stille på klassen :


Spørgsmål til uddrag af Lars Olsens ”uddannelses for de mange”


1)  På Arden skole bygger børnene et tårn i et projektarbejde, prøv at argumentere for at projektet er et samskabelsesprojekt?
-          Som vi ser det er der to samskabelsesmomenter i projektet. Det ene er at Arden skole og Tech College Aalborg har udarbejdet et projekt i fællesskab med det foremå at give noget til de unge. Dette samskabelsesprojekt kan skabe en habituel udvikling af de unge både igennem udvikling og kompetencer af det faglige område.
Det andet samskabelsesmoment foregår imellem hele 8. Årgang og lærerne fra Tech College Aalborg. Her skal de sammen have udarbejdet et færdigt projekt, som skal være færdig sidst på ugen.
Vi mener at projekt er et samskabelsesprojekt, fordi det indeholder følgende komponenter:
-          Tema er som projektet hedder ”Byg toppen af et tårn”
-          Ramme som består af at lærerne kommer og har nogle byggematerialer med og undervisningen til de unge.
-          Teknik er at de får udvidet deres horisont. De går efter princip learning by doing. Det er nok de færrest af de unge som har stået med en mureske i hånd.
-          Æstetik og kreativitet: Det er en helt ny æstetetiske udtryksform som de unge giver udtryk for.
-          Kultur: Man forsøger at ændre kulturen, som der er på 8. Årgang, ved at vise, at man ikke  behøver at være bogligstærke for at få en uddannelse, men at der også er muligheder for dem som er stærkere i det praktiske.

2)  Hvad er effekten af en mere begrebslig og abstrakt undervisning i folkeskolen?

-          For nogle af de unge vil den boglige undervisning være for kedelig og for udfordrende, hvilket får dem til at opgive på forhånd. 
-          Samtidig kan det ændre de unges opfattelse af de faglærte uddannelse, så de unges opfattelse ikke er at de faglærte uddannelser ikke er prestigefylde nok.


3) 
Hvordan kan læringsforløb alternativt opbygges jf. Lars Olsen?

-          Lars Olsen snakker om, at hele folkeskolen er bygget forkert op. Han mener, der skal være et dobbelt blik, altså halv praktik og halv boglig undervisning. På den måde får de unge set alle muligheder, så det ikke kun er de boglige uddannelser, der er fokus på. Man får også vist de unge at de faglærte uddannelser er på lige fod med de boglige.

4)  Beskriv ”karriereforløbet”, der venter for de børn og unge som ikke profiterer at folkeskolen?

- Lars Olsen forudsige at det fører til kriminalitet. Disse unge starter med at se op til banderne, og begynder så med at lave småkriminalitet, og derefter laver kriminalitet for banderne, og til sidst er de inde i selve banderne og kan ikke komme ud igen.


5)  Hvilke tanker har Lars Olsens tekst bidraget til ift Jeres samskabelseseprojekt?
- Det har gjort at vi har indset at man har en mulighed for at have en positiv indflydelse på vores samskabelsespartner selvom vores loopmodel ikke indeholder et mål. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar