Mette Latter Bourbon
Mia Berg Nielsen
Cathrine Greve
Kathrine Bomholt
Jeannette Lahn Busk
Brainstorm
Noter:
- Troldeskoven
- Troldhøj børnehave 5-6 år
- Trolden hedder Anton
- Samle urter osv. til suppe
- Svampe/bær/brænd ælder
- Grene/buske
- Affald
- Sø/vandhul/fisk
- Det
skal udføres som skattejagt, hvor børnene skal løse et problem, som trolden kommer udfor, før man kommer
videre til næste opgave. Børnene skal selv være med til at designe historien, eksempel ved at tage billede af skoven som vil blive baggrunden af historien.
Opgave stillet på klassen
Vi har fået til opgave at lave et lille oplæg til en anden gruppe fra klassen. Oplægget skulle være noget brugbart i forhold til gruppens eget samskabels projektet. Dette er resultatet af vores oplæg til gruppe 2
Dette er så den video Gruppe 5 havde lavet til os, efter opgaven blevet stille på klassen.
Dette er vores svar til gruppe 5, efter deres egen video til os.
Opgave stille på klassen :
Spørgsmål til uddrag af Lars Olsens ”uddannelses for de mange”
1) På Arden skole bygger børnene et tårn i et projektarbejde, prøv at
argumentere for at projektet er et samskabelsesprojekt?
-
Som vi ser det er der to samskabelsesmomenter i
projektet. Det ene er at Arden skole og Tech College Aalborg har udarbejdet et
projekt i fællesskab med det foremå at give noget til de unge. Dette
samskabelsesprojekt kan skabe en habituel udvikling af de unge både igennem
udvikling og kompetencer af det faglige område.
Det
andet samskabelsesmoment foregår imellem hele 8. Årgang og lærerne fra Tech
College Aalborg. Her skal de sammen have udarbejdet et færdigt projekt, som
skal være færdig sidst på ugen.
Vi
mener at projekt er et samskabelsesprojekt, fordi det indeholder følgende
komponenter:
-
Tema er som projektet hedder ”Byg toppen af et tårn”
-
Ramme som består af at lærerne kommer og har nogle
byggematerialer med og undervisningen til de unge.
-
Teknik er at de får udvidet deres horisont. De går
efter princip learning by doing. Det er nok de færrest af de unge som har stået
med en mureske i hånd.
-
Æstetik og kreativitet: Det er en helt ny æstetetiske
udtryksform som de unge giver udtryk for.
-
Kultur: Man forsøger at ændre kulturen, som der er på
8. Årgang, ved at vise, at man ikke behøver at være bogligstærke for at få en
uddannelse, men at der også er muligheder for dem som er stærkere i det
praktiske.
2) Hvad er effekten af en mere begrebslig og abstrakt undervisning i
folkeskolen?
-
For nogle af de unge vil den boglige undervisning være
for kedelig og for udfordrende, hvilket får dem til at opgive på forhånd.
-
Samtidig kan det ændre de unges opfattelse af de
faglærte uddannelse, så de unges opfattelse ikke er at de faglærte uddannelser
ikke er prestigefylde nok.
3) Hvordan kan læringsforløb alternativt opbygges jf. Lars Olsen?
-
Lars Olsen snakker om, at hele folkeskolen er bygget
forkert op. Han mener, der skal være et dobbelt blik, altså halv praktik og
halv boglig undervisning. På den måde får de unge set alle muligheder, så det
ikke kun er de boglige uddannelser, der er fokus på. Man får også vist de unge
at de faglærte uddannelser er på lige fod med de boglige.
4) Beskriv ”karriereforløbet”, der venter for de børn og unge som ikke
profiterer at folkeskolen?
-
Lars Olsen forudsige at det fører til kriminalitet. Disse unge starter med at
se op til banderne, og begynder så med at lave småkriminalitet, og derefter
laver kriminalitet for banderne, og til sidst er de inde i selve banderne og
kan ikke komme ud igen.
5) Hvilke tanker har Lars Olsens tekst bidraget til ift Jeres
samskabelseseprojekt?
-
Det har gjort at vi har indset at man har en mulighed for at have en positiv
indflydelse på vores samskabelsespartner selvom vores loopmodel ikke indeholder
et mål.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar